Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2022
16
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2011


Συμβούλια Ένταξης Μεταναστών
Ο Δήμος Κορυδαλλού ανοίγει δρόμους
Των Κ.Τριπερίνα και Ν.Χριστάκου

Σχολεία Πρότυπα, Πειραματικά και άλλα
Οι άριστοι ζουν ανάμεσά μας!
Της Σίσσυς Ανδριτσοπούλου

Το παιχνίδι των δικαιωμάτων
Ο μικρός Σαφάρ και η Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Της Σοφίας Πράπα

Η εποχή των τεράτων
Με αφορμή την ομιλία του Σλάβοι Ζίζεκ
Της Συντακτικής ομάδας

Unseen tours
Το Λονδίνο των αστέγων
Της Λιλίκας Τρικαλινού

Μηχανισμοί διάσωσης
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου
Του Βαλκάνιου

Editorial
Οι φορείς της κοινωνικής οικονομίας δείχνουν το δρόμο

Ατζέντα
Προκηρύξεις, πρωτοβουλίες, συνέδρια, ημερίδες

Σχολιαστής
Περπατώντας στην οδό Στουρνάρη του χτες και του σήμερα

Καυτή Πατάτα
Διοικητικές αλλαγές στα Πανεπιστήμια

Αντιλογίες
Εθελοντισμός κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης

Πήγα-Είδα-Διάβασα
Ο μήνας που έφυγε. Τα καλά πρέπει να μοιράζονται

PDF Εκτύπωση E-mail

Το κομμάτι της καταγραφής και της άντλησης στοιχείων που αναφέρατε πριν πώς το οργανώσατε;
Πολύ απλά και εύκολα. Πιστεύω ότι κάθε δήμος θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από εκεί, εδώ και πάρα πολύ καιρό. Ως γνωστόν τα Γραφεία Αλλοδαπών λειτουργούν πολλά χρόνια και είναι ουσιαστικά ένα σημείο διεκπεραίωσης υποθέσεων, που δίνει τη δυνατότητα, με τη καταγραφή κάθε υπόθεσης, να αναγνωριστεί ο μετανάστης με τα γενικότερα χαρακτηριστικά του, ατομικά και κοινωνικά. Εμείς πριν από τέσσερα χρόνια βρεθήκαμε σε ένα απίστευτο χαρτοβασίλειο. Δεν υπήρχε το ηλεκτρονικό σύστημα που χρησιμοποιούν τώρα όλα τα Γραφεία Αλλοδαπών. Καταφέραμε να περάσουμε ηλεκτρονικά τα στοιχεία που μας έδιναν ένα πολύ ικανοποιητικό αποτέλεσμα στατιστικά για την εικόνα των μεταναστών στην περιοχή μας. Αυτό το αρχείο το επικαιροποιήσαμε τον προηγούμενο χρόνο. Με βάση αυτό υπολογίσαμε ότι έχουμε περίπου 3.000 νόμιμους μετανάστες στην περιοχή.

Ποια ήταν τα βασικά θέματα προβληματισμού που αναδείχθηκαν από τους μετανάστες σε αυτές τις συνελεύσεις που αναφέρατε;
Αυτό που αναδεικνυόταν τότε, γιατί τώρα πιστεύω πως τα πράγματα αλλάζουν ριζικά με την κρίση που διανύουμε, ήταν κυρίως, και βεβαίως ως ένα βαθμό εξακολουθεί να είναι, το ζήτημα της αδειοδότησης και του κόστους που έχει αυτή η διαδικασία. Από την άλλη μεριά θα έλεγα ότι στο δήμο μας δεν έχουμε αντιμετωπίσει όλα αυτά τα χρόνια προβλήματα γκετοποίησης, παραβατικότητας, ούτε ιδιαίτερα προβλήματα με τη δεύτερη γενιά μεταναστών. Είναι ένας ήσυχος δήμος σε σχέση με το μεταναστευτικό πρόβλημα.

Αυτό συμβαίνει γιατί είναι μικρός ο αριθμός των μεταναστών ή γιατί είναι διαφορετική η σύνθεση τους σε σχέση με άλλους δήμους;
Το θέμα της σύνθεσης οπωσδήποτε είναι σημαντικό. Δηλαδή περίπου το 70% του συνολικού πληθυσμού προέρχεται από την αλβανική κοινότητα, οι οποίοι ως γνωστόν είναι περισσότερο ενσωματωμένοι από όλους τους άλλους. Όμως και οι άλλες εθνότητες, γιατί έχουμε μια πολύ μεγάλη διασπορά, φτάνουμε στο σημείο να μιλάμε για 61 εθνότητες, σε πολύ μικρά νούμερα κάποιες από αυτές. Στην πλειοψηφία τους όμως είναι άνθρωποι που μένουν πολλά χρόνια εδώ, έχουν τις δουλειές τους, έχουν κάνει οικογένειες, και αυτοί που έχουν αποφασίσει να μείνουν σταθερά ως κάτοικοι της περιοχής, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν σε μεγάλο βαθμό ενσωματωθεί. Δεν έχουμε δηλαδή φαινόμενα αποκλεισμών και αυτοαποκλεισμών. Από την άλλη μεριά δεν έχουμε «περίεργες» αντιδράσεις από το ελληνικό στοιχείο ούτε «περίεργες» συμμορίες πιτσιρικάδων. Με λίγα λόγια δεν έχουμε φαινόμενα Αγίου Παντελεήμονα και Αθήνας. Και αν θέλετε, αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε αυτές τις δράσεις, γιατί μας έδινε αυτή τη δυνατότητα και το κλίμα που υπάρχει στην περιοχή μας. Βέβαια αντιδράσεις υπάρχουν, αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά.

Ενταξιακή πορεία και αυτοοργάνωση των μεταναστών

Αντιδράσεις συναντήσατε από την πλευρά των μεταναστών σε αυτή την πορεία; Συνήθως υπάρχει μεγάλη επιφυλακτικότητα ως προς κάποιες πρωτοβουλίες που γίνονται από την πολιτεία. Ποια είναι η δική σας εμπειρία;
Αυτά που σας περιγράφω δεν ήταν καθόλου εύκολα. Το κλίμα που επικρατεί στο χώρο των μεταναστών είναι κυρίως απογοήτευση, επειδή για πολλά χρόνια ήταν τελείως «ανοιχτοί», χωρίς δικαιώματα και χωρίς συγκεκριμένες καλύψεις παρά μόνο με την υποχρέωση της αδειοδότησής τους, που κυρίως σημαίνει χρήμα για αυτούς αυτή η εξασφάλιση και βέβαια υπάρχει και αυτή η αίσθηση μειονεξίας απέναντι στο ελληνικό στοιχείο. Συναντήσαμε μεγάλη επιφυλακτικότητα αλλά κυρίως λόγω της προσωπικής επικοινωνίας που καταφέραμε να αναπτύξουμε, φυσικά με ένα μέρος από αυτούς σε εξατομικευμένο επίπεδο, «σπάσαμε» αυτό το κλίμα της δικής τους φοβίας απέναντι σε όλες αυτές τις πρωτοβουλίες. Πιστέψαμε σε αυτό και πραγματικά αυτοί οι οποίοι συμμετείχαν συνεχίζουν να συμμετέχουν περιμένοντας τη συνέχεια αυτής της διαδικασίας.

Μετά και από την επίσημη θεσμοθέτηση του συμβουλίου από τον Καλλικράτη τι έχει αλλάξει;
Τον τελευταίο χρόνο που άλλαξε η κυβέρνηση και περάσαμε πολύ γρήγορα σε νομοθετήματα τα οποία πλέον δίνουν τη δυνατότητα πολύ πιο ενεργούς κινητοποίησης του μεταναστευτικού πληθυσμού μας, προχωρήσαμε πολύ πιο εντατικά. Συγκεκριμένα, η τελευταία φάση αυτής της πολιτικής έχει να κάνει με την τρίμηνη κινητοποίηση των μεταναστών προκειμένου να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους, δεδομένου ότι θα ψήφιζαν πρώτη φορά στις δημοτικές εκλογές. Αυτή η προσπάθεια είχε ως αποτέλεσμα να εγγραφεί στους δημοτικούς καταλόγους το 50% των μεταναστών, όταν στο σύνολο της επικράτειας τα ποσοστά εγγραφής ήταν κάτω από 10%. Και μάλιστα ψήφισε το 95%, δηλαδή το σύνολο σχεδόν. Παράλληλα όμως με αυτή την κινητοποίηση είχαμε την πολύ καλή ευκαιρία να περάσουμε σε μία φάση αυτοοργάνωσής τους, δεδομένου ότι προετοιμάζαμε το έδαφος για τη λειτουργία του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών, η οποία αυτή τη στιγμή επίκειται και είναι ανοιχτή, όπως ορίζει ο νέος νόμος. Αυτά λοιπόν έγιναν παράλληλα και καταφέραμε να οργανώσουμε το σύνολο των μεταναστευτικών ομάδων, χρησιμοποιώντας ένα εμπειρικό υπόδειγμα οργάνωσης, που μας έχει αποδώσει αυτή τη στιγμή άτυπες συλλογικότητες, με εκπροσώπηση που ακολουθήθηκε μέσα από διαδικασίες καθαρά δημοκρατικές και στηρίχθηκε στη λογική του εθνοτικού, δηλαδή πολιτισμικού, θρησκευτικού και γλωσσικού κριτηρίου.

Εκλέχθηκε κάποιος μετανάστης δημοτικός σύμβουλος στις πρόσφατες εκλογές;
Είχαμε υποψήφια μια κοπέλα που ανήκει στην Αλβανική κοινότητα αλλά δεν κατάφερε να εκλεγεί. Παρ’ ολ’αυτά ήταν ένα βήμα πολύ σημαντικό γιατί μας φέρνει ακόμα πιο κοντά στις τεχνικές ενεργούς ένταξης των μεταναστών μέσα από τη συμμετοχή τους στη δημόσια ζωή.

Ο νόμος σε σχέση με τη σύσταση του συμβουλίου ένταξης είναι πολύ γενικός. Για σας που έχετε ήδη εμπειρία από ανάλογες δράσεις είναι ίσως πιο εύκολα τα πράγματα. Για άλλους δήμους όμως είναι θετικό το γεγονός ότι δεν προβλέπεται συγκεκριμένος τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας του συμβουλίου; Πιστεύετε ότι αυτό το στοιχείο θα διευκολύνει ή θα φέρει δυσκολίες;
Σίγουρα χρειάζονται εξειδικεύσεις και κινήσεις από την πολιτική ηγεσία που να κατευθύνουν και να καθοδηγούν τη διαμόρφωση κάποιων μοντέλων για τη λειτουργία του θεσμού αλλιώς θα μείνει κενό γράμμα. Και το φοβάμαι πολύ. Δεν είναι τυχαίο δηλαδή ότι ελάχιστοι δήμοι έχουν προχωρήσει σε ένα τέτοιο επίπεδο τη διαδικασία για την ουσιαστική ένταξη των μεταναστών. Από εκεί και πέρα σίγουρα εμείς με την επικοινωνία που έχουμε αναπτύξει με τη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, η οποία μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ το τελευταίο διάστημα, προσπαθούμε να καταθέσουμε τη δική μας εμπειρία και μάλιστα κατά έναν τρόπο που θα είναι χρήσιμη και στην κεντρική διοίκηση ώστε να μπορέσει να την αξιοποιήσει μοντελοποιώντας κατά κάποιον τρόπο όλα αυτά και εντάσσοντάς τα σε μία γενικότερη κλίμακα σε όλη την επικράτεια.

Ενεργός πολιτική συμμετοχή και ένταξη

Το ζήτημα της αδειοδότησης που αναφέρατε προηγουμένως ως το κύριο θέμα που αναδείχθηκε από τους μετανάστες στη διάρκεια των συνελεύσεων είναι ένα θέμα που περιορίζεται στις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης ομάδας. Πιστεύετε πως αυτό θα αλλάξει με την ευρύτερη συμμετοχή των μεταναστών στη δημόσια ζωή;
Ο σκοπός μας είναι η ένταξη. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει σταδιακά να εξαλειφθούν οι συμπεριφορές που λειτουργούν κάθετα και απομονώνουν. Για παράδειγμα το «Φεστιβάλ των εθνικών κοινοτήτων» δεν σημαίνει ότι είναι ένα γεγονός που αφορά μόνο τους μετανάστες της περιοχής. Είναι ανοιχτό σε όλους με συμμετοχή και των Ελλήνων. Αντίστοιχα άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις είναι σχεδιασμένες ώστε να αφορούν και μετανάστες. Από την άλλη μεριά πιστεύω ότι είναι κρίσιμο, και γι’ αυτό και πολύ σωστά επελέγη θεσμικά η λειτουργία του Συμβουλίου Ενταξης, να συμμετέχουν οι μετανάστες με περισσότερα πολιτικά δικαιώματα, σε όλο το φάσμα της πολιτικής ζωής, όχι μόνο στις δημοτικές εκλογές αλλά και στις εθνικές εκλογές. Αυτό, όπως γίνεται παντού, είναι η διαδικασία κατά την οποία αναγνωρίζοντάς τους πλήρη δικαιώματα ως προς το ντόπιο στοιχείο, τους καθιστά και κοινωνούς και συνυπεύθυνους αλλά ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι εντάσσονται στη ζωή του τόπου.

Εντάσσονται αφενός αλλά τους δίνεται και η δυνατότητα καλλιέργειας πολιτικής συνείδησης σ’ ένα νέο τόπο.
Προφανώς και επίσης είναι σημαντικό να καταλάβουν ότι δεν είναι φιλοξενούμενοι, απομονωμένοι κάπου και ότι όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω τους δεν τους αφορούν. Αλλά ότι συμμετέχουν και συνδιαμορφώνουν. Βέβαια θα πρέπει να τονίσω εδώ τις δυσκολίες που υπάρχουν στο ζήτημα της πολιτικής συνειδητοποίησης των ανθρώπων και οι διαφορές επίσης είναι σημαντικές από ομάδα σε ομάδα. Οι κουλτούρες πιστεύω επηρεάζουν αποφασιστικά ως προς αυτό.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η λειτουργία του θεσμού τώρα;
Αυτή τη στιγμή προετοιμάζουμε τη δομή της οργάνωσης και λειτουργίας του Συμβουλίου Μεταναστών, εφόσον ο νόμος το αφήνει σε μας χωρίς να ορίζει με ποιόν τρόπο θα λειτουργήσει αυτός ο νέος θεσμός, έχοντας κατά νου ότι περνάμε αυτή τη στιγμή από ένα μεταβατικό σε ένα επόμενο στάδιο που θα είναι η οριζόντια επικοινωνία και λειτουργία όλου αυτού του χώρου, όπου οι δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται θα διαχέονται οριζόντια. Αυτό είναι πολύ σημαντικό προκειμένου να μην βρούμε μπροστά μας συνθήκες αυτοαποκλεισμού και καθετοποιημένων συμπεριφορών μεταξύ διαφορετικών εθνοτικών ομάδων.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας πείτε τι είναι αυτό που, κατά τη δική σας άποψη, λειτούργησε θετικά προς την κατεύθυνση ανάπτυξης τέτοιων δράσεων από το δήμο Κορυδαλλού;
Εγώ πιστεύω πολύ στην πρωτοβουλία. Αν δεν ήταν ο Δήμαρχος να έχει αυτή την πολιτική θέση και να ρισκάρει κιόλας, κάτι που δεν είναι σύνηθες, και οπωσδήποτε η εξειδικευμένη βοήθεια από ανθρώπους που έχουν τη σχετική τεχνογνωσία για το σχεδιασμό τέτοιων πρωτοβουλιών. Για μένα λοιπόν είναι θέμα πολιτικής πρωτοβουλίας καθαρά.

Και για την ιστορία: Δήμαρχος Κορυδαλλού είναι ο κος Σταύρος Κασιμάτης. Ο ίδιος προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ, όμως το ψηφοδέλτιό του υποστηρίχτηκε από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους και κυρίως από τοπικούς σχηματισμούς. Εκλέχτηκε πρόσφατα για δεύτερη συνεχή τετραετία και μάλιστα από την πρώτη Κυριακή. Φαίνεται λοιπόν ότι τα ρίσκα αποδίδουν, ενίοτε τουλάχιστον. Κάτι ακόμη: ο Δήμος διαθέτει «Κινηματογραφικό Εργαστήριο» με επικεφαλής τον αλβανικής καταγωγής σκηνοθέτη κο Μπουγιάρ Αλιμάνι, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του οποίου επιλέχτηκε για το Φόρουμ του Φεστιβάλ Βερολίνου 2011. Και όχι, αυτές τις πληροφορίες δεν μας τις είπαν οι άνθρωποι του δήμου, τις βρήκαμε μόνοι μας ψάχνοντας στο site του Δήμου.