Σελίδα 3 από 4
Η επιτυχής ένταξη των παιδιών των μεταναστών στην εκπαίδευση δεν είναι ξεκομμένη από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικογένειά τους. Πολλά παιδιά μεταναστών, όπως και ελληνόπουλα, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο για να βοηθήσουν οικονομικά την οικογένειά τους. Τα προβλήματα θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο από την καπιταλιστική οικονομική κρίση, τις συνέπειες της οποίας επιχειρούν να φορτώσουν στις πλάτες της εργατικής τάξης και της λαϊκής οικογένειας. Επομένως, τα προβλήματα ένταξης των μεταναστόπουλων στο σχολείο έχουν πρώτ’απ’όλα ταξικό χαρακτήρα, οφείλονται στην ταξική ανισότητα και αδικία. Επιπλέον, η μεταναστευτική οικογένεια αντιμετωπίζει την ανασφάλεια από τις απαράδεκτες διαδικασίες νομιμοποίησης, την ανισοτιμία στα εργασιακά, κοινωνικά και δημοκρατικά τους δικαιώματα. Τα παιδιά που γεννήθηκαν ή μεγάλωσαν στην Ελλάδα δεν έχουν χαρτιά, εξαρτώνται απόλυτα από το καθεστώς των γονιών τους. Ολα αυτά επιβαρύνουν την ένταξη και την απόδοσή τους στην εκπαίδευση. Η ΕΕ, όπως φαίνεται και από πρόσφατη έκθεση που συζητήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενδιαφέρεται μόνο για τα παιδιά των «νόμιμων» μεταναστών και μόνο για τα «ταλέντα»,, αδιαφορώντας για την τεράστια μάζα που αντιμετωπίζει τη σχολική αποτυχία και την κοινωνική περιθωριοποίηση. Το σημερινό σχολείο είναι ένα σχολείο έντασης των ταξικών και φυλετικών διακρίσεων στη μόρφωση, ένα σχολείο ακριβοπληρωμένης ημιμάθειας, προετοιμασίας του αυριανού απασχολήσιμου και «ευέλικτου» (δηλαδή χωρίς εξασφαλισμένη εργασία και δικαιώματα) καταρτισμένου και όχι μορφωμένου εργαζόμενου. Είναι ένα σχολείο προσαρμοσμένο στην ευρωπαϊκή Στρατηγική της Λισαβόνας, δηλαδή τη στρατηγική του κεφαλαίου. Τα παιδιά των μεταναστών είναι από τα πρώτα θύματα των ταξικών διακρίσεων του σημερινού σχολείου. Επομένως, το ΚΚΕ καλεί έλληνες και μετανάστες εργαζόμενους και μαθητές να παλέψουνε από κοινού για ένα αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα με 12χρονη υψηλού επιπέδου γενική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, για δωρεάν δημόσιες μεταλυκειακές επαγγελματικές σχολές και για ένα αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ενιαίο σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Για τα παιδιά των μεταναστών πρέπει να υπάρξουν επιπλέον ειδικά μέτρα σε δύο κατευθύνσεις. Αφ’ενός στην κατεύθυνση ενίσχυσης της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας με ενισχυτικά δωρεάν μαθήματα στο πλαίσιο του κανονικού προγράμματος του σχολείου. Αφ’ετέρου της συμπερίληψης στο πρόγραμμα του σχολείου μαθημάτων διδασκαλίας της μητρικής τους γλώσσας και του πολιτισμού τους, που θα μπορούν να τα παρακολουθούν και έλληνες μαθητές. Δε συμφωνούμε με τα διαπολιτισμικά σχολεία, γιατί αποδείχθηκε ότι είναι σχολεία γκέτο. Εξ’άλλου, η περίφημη πολυ-πολιτισμικότητα, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Αμερική και εξυπηρέτησε την πολιτική πλήρους αφομοίωσης των μεταναστών στο δήθεν αμερικάνικο «όνειρο», είναι έννοιες ασυμβίβαστες με τον καπιταλισμό. Στο πλαίσιο του εκμεταλλευτικού καπιταλιστικού συστήματος γίνεται το όχημα για να καλλιεργηθεί ο εθνικισμός ή η ενσωμάτωση των μεταναστών στις «αξίες» και «αρχές» του ιμπεριαλισμού, για να ξεχάσουν τα δεινά που προκάλεσε η αποικιοκρατία (παλιά) και ο ιμπεριαλισμός (σήμερα) στις πατρίδες τους. Μόνο, ο προλεταριακός διεθνισμός, που είναι βασική αρχή της κομμουνιστικής ιδεολογίας μπορεί να εγγυηθεί την πραγματική ισότητα μεταξύ των λαών, το σεβασμό των πολιτιστικών και εθνικών τους παραδόσεων, τη διαπαιδαγώγηση στις αρχές της ενότητας της εργατικής τάξης και της αλληλεγγύης. Λίνα Κροκίδη |