Παρασκευή, 3 Μαΐου 2024
13
ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2010


Μέτρα κατά της ανεργίας
Συνέντευξη με τον Γεν.Γραμματέα Κοινοτικών και άλλων πόρων του Υπ.Εργασίας κο Θ.Τσέκο.
Της Συντακτικής ομάδας

Η ανεργία βλάπτει σοβαρά την υγεία
Πόσο μας επηρεάζει η κρίση;
Του Ελευθέριου Θηραίου 

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Επιχείρηση και ευαισθησία.
Της Δήμητρας Κονδύλη 

Επιχειρηματικότητα μεταναστών
Ευκαιρίες μέσα από προκλήσεις.
Της Μαίρη Δέδε 

Φιλανθρωπία και καπιταλισμός
Σχέση ανταπόδοσης;
Της Κυριακής Τριπερίνα

Περί εγκληματικότητας
Τα συμπτώματα της ασθένειας.
Της Σοφίας Πράπα

Editorial
Hannibal ante portas

Ατζέντα
Προκηρύξεις, πρωτοβουλίες, συνέδρια, ημερίδες

Σχολιαστής
Αγώνας ζωής, αγώνας δρόμου

Καυτή Πατάτα
Για εκλογικό σώμα και υποψηφίους οι εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης 2010

Αντιλογίες
Από που είμαι;

Πήγα-Είδα-Διάβασα
Ο μήνας που έφυγε. Τα καλά πρέπει να μοιράζονται

PDF Εκτύπωση E-mail
Από το περίφημο «πακέτο Ντελόρ» μέχρι το σημερινό ΕΣΠΑ, όλα τα προγράμματα που χρηματοδοτούν δράσεις κατά του αποκλεισμού από την αγορά εργασίας ή και της ανεργίας εξαγγέλλονται, εγκρίνονται και παρακολουθούνται μέσω της Γενικής Γραμματείας Κοινοτικών και Αλλων Πόρων του Υπουργείου Εργασίας. Υπό κανονικές συνθήκες, ο/η Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων είναι ένα πρόσωπο-κλειδί για χιλιάδες κόσμου. Οι αποφάσεις του/της επηρεάζουν τις πολιτικές απασχόλησης, και ειδικότερα τους επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες υλοποιώντας τις πολιτικές απασχόλησης, κάποιοι εκ των οποίων προέρχονται μάλιστα από τον κλάδο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών.

από τη Συντακτική ομάδα

Ανεργοι και (στις) υπηρεσίες κατά της ανεργίας

Ο άνθρωπος που ανέλαβε αυτή τη θέση στη σημερινή συγκυρία, ο κος Θ. Τσέκος, έχει να αντιμετωπίσει τις δυσκολότερες συνθήκες της μεταπολιτευτικής περιόδου. Οι λόγοι της αυξανόμενης δυσκολίας είναι προφανείς σε όλους μας, ιδίως όμως σε όσους και όσες εργάζονται στους διάφορους φορείς που παρέχουν υπηρεσίες κατά της ανεργίας: οι ανάγκες να προσφερθούν υπηρεσίες που θα ανακουφίζουν και ταυτόχρονα θα δημιουργούν προοπτική για το μέλλον είναι σήμερα εντονότερες από ποτέ. Οι πρώτοι που εισπράττουν αυτή την ανάγκη είναι οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τις υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, γιατί εκεί προσφεύγει πρώτα το άτομο που βρίσκεται σε ανάγκη. Οι ίδιοι όμως ανησυχούν επίσης πολύ για τη δουλειά τους, όσοι βέβαια εξακολουθούν να έχουν δουλειά. Είχαμε λοιπόν πολλά ερωτήματα για τον κο Τσέκο, καθηγητή Δημόσιας Διοίκησης στο Τμήμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΑΤΕΙ Καλαμάτας και τον ευχαριστούμε για την ευγένεια και την ταχύτητα με την οποία μας απάντησε.

Τα ερωτήματα τέθηκαν γραπτά, το ίδιο και οι απαντήσεις που θα διαβάσετε. Τα σχόλια του τέλους είναι βέβαια δικά μας και φέρουμε ακέραιη την ευθύνη…

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού»

Η πρώτη ερώτηση που υποβάλαμε στον κο Τσέκο αφορούσε τις πολιτικές που σκοπεύει να εφαρμόσει το Υπουργείο για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης στην αγορά εργασίας.
Η οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας έχει άμεσο αντίκτυπο στη μορφή και τη δομή της αγοράς εργασίας που με τη σειρά της επηρεάζει ένα εξαιρετικά κρίσιμο μέγεθος, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής. Κατά συνέπεια, οι παρεμβάσεις που σχεδιάζονται από το Υπουργείο Εργασίας για τη στήριξη και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού είναι αποφασιστικής σημασίας για την αντιμετώπιση των αρνητικών συνθηκών της τρέχουσας συγκυρίας. Η στρατηγική στόχευση των πολιτικών μας διακρίνεται σε τρεις επιμέρους προτεραιότητες: α) ανάσχεση της ανεργίας και ενίσχυση της εργασίας, β) υποστήριξη της δομικής αναδιάρθρωσης των επιχειρήσεων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην οικονομική κρίση και γ) στήριξη των ευάλωτων ομάδων και όσων απειλούνται από την φτώχεια, με στόχο την ενεργό κοινωνική τους ένταξη. Για να τα πετύχουμε όλα αυτά έχουμε ένα βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού».

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η υλοποίηση των παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα;
Εδώ και 9 μήνες που ξεκινήσαμε τις προσπάθειές μας μέχρι σήμερα έχει καλυφθεί πολύς δρόμος. Χρειάστηκε βέβαια να επανεργοποιήσουμε και να αναθεωρήσουμε διαδικασίες προκειμένου να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις που δημιούργησε η κρίση κι αναφέρω ενδεικτικά την καταπολέμηση των ανισοτήτων. Ήδη αυτή τη στιγμή που μιλάμε υλοποιείται από τον ΟΑΕΔ δέσμη μέτρων για την ενίσχυση της απασχόλησης: πρώτον, επιδοτείται η πρόσληψη ανέργων από επιχειρήσεις και δεύτερον, ενισχύεται η επιχειρηματικότητα μέσω επιχορήγησης νέων ελεύθερων επαγγελματιών, νέων ελεύθερων επαγγελματιών γυναικών και νέων επιστημόνων. Πρόκειται για προγράμματα στήριξης των αυτοαπασχολούμενων και δημιουργίας νέων επιχειρήσεων συνολικού προϋπολογισμού 778.921.500€ για 47.990 ωφελούμενους. Να αναφέρω επίσης το ειδικό διετές πρόγραμμα επιχορήγησης των συνολικών ασφαλιστικών εισφορών, για την πρόσληψη 25.000 ανέργων με προϋπολογισμό 170.940.000€, το οποίο επίσης υλοποιείται ήδη.

Ενας από τους στόχους μας είναι η διαρκής αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε κάθε εργαζόμενο άτομο να μπορεί να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Θα υλοποιηθούν λοιπόν Προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στους τομείς της πράσινης ανάπτυξης, του τουρισμού, των νέων τεχνολογιών (βασικές και εξειδικευμένες δεξιότητες ΤΠΕ, ηλεκτρονική μάθηση) προϋπολογισμού 290.000.000€ για 62.100 ωφελούμενους. Επίσης, με στόχο την υποστήριξη και προώθηση των ανέργων σε υποχρεωτικές και βιώσιμες θέσεις απασχόλησης θα υλοποιηθούν Τοπικά Σχέδια για την απασχόληση προσαρμοσμένα στις ανάγκες των τοπικών αγορών εργασίας προϋπολογισμού 100.000.000€. Τα σχέδια αυτά θα υλοποιηθούν, με κομβικό ρόλο του ΟΑΕΔ, από συμπράξεις τοπικών δικτύων όπου ουσιαστική θα είναι η συμβολή των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών εταίρων στον εντοπισμό των περιοχών που χρήζουν άμεσης παρέμβασης, καθώς και φορέων του τρίτου τομέα της οικονομίας.

Θέλω να τονίσω στο σημείο αυτό ότι η ουσιαστική συμμετοχή και συνέργεια του συνόλου των μετόχων, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί. Ο ρόλος τους είναι διττός: έγκειται τόσο στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων δράσεων, όσο και στην υποδοχή, τη διευκόλυνση και την ενημέρωση των πολιτών.

Εκτός από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, υπάρχουν κι άλλες δράσεις του Υπουργείου οι οποίες να στοχεύουν στην καταπολέμηση της ανεργίας;
Ναι, θα αναφερθώ επιγραμματικά και σε μια σειρά από επιμέρους εργαλεία, πέρα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, τα οποία προσπαθούμε να κινητοποιήσουμε και θεωρούμε ότι μπορούν να συμβάλλουν εξίσου στην υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί από το Υπουργείο. Τα εργαλεία αυτά είναι το Εθνικό Αποθεματικό Απροβλέπτων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν απρόβλεπτες τοπικές ή τομεακές κρίσεις που συνδέονται με την οικονομική και κοινωνική αναδιάρθρωση ή με τις συνέπειες της απελευθέρωσης του εμπορίου, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για την υποστήριξη της επαγγελματικής επανένταξης και αναπροσαρμογής των εργαζομένων για τους οποίους αποδεικνύεται σαφώς η σχέση μεταξύ της απόλυσής τους και της παγκοσμιοποίησης και τέλος ο πρόσφατος θεσμός των μικροπιστώσεων στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Progress για την ενίσχυση της δημιουργίας και λειτουργίας μικρών επιχειρήσεων.

Δράσεις για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες

Ποιες είναι οι δράσεις του Υπουργείου οι οποίες απευθύνονται ειδικότερα στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες;
Στην πολιτική που χαράσσει το Υπουργείο, η αποτροπή και η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και η ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας και ένταξης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων αποτελεί υψηλή προτεραιότητα. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της απασχόλησης των γυναικών και της ισότιμης πρόσβασης στην αγορά εργασίας κεντρικό ρόλο διαδραματίζουν οι πολιτικές συμφιλίωσης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής μέσω της λειτουργίας Δομών κοινωνικής φροντίδας για παιδιά. Αντικείμενο του έργου είναι η παροχή θέσεων φροντίδας και φιλοξενίας βρεφών, νηπίων, παιδιών, καθώς και παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία. Το έργο έχει προϋπολογισμό 280.000.000€ και θα ωφεληθούν συνολικά 100.000 μητέρες σε διάρκεια έξι (6) σχολικών ετών. Με στόχο την αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στο εργατικό δυναμικό και την προώθηση της επαγγελματικής εξέλιξης των εργαζόμενων γυναικών σχεδιάζονται σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και θα υλοποιηθούν δράσεις με αντικείμενο τη μείωση επαγγελματικού διαχωρισμού λόγω φύλου και την αναβάθμιση της επαγγελματικής Θέσης απασχολούμενων γυναικών (mentoring)» προϋπολογισμού 15.000.000€

Με στόχο την εργασιακή ένταξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, οι οποίες επιβαρύνονται ιδιαίτερα από την ανεργία υλοποιούνται Προγράμματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας προϋπολογισμού 32.000.000€, τα οποία απευθύνονται σε 8.400 άνεργα άτομα ευπαθών κοινωνικά ομάδων με ανεπαρκή γνώση της ελληνικής γλώσσας, ανέργους παλιννοστούντες, πρόσφυγες και μετανάστες. Οι καταρτισθέντες έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις ελληνομάθειας Β’ επιπέδου που διενεργούνται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του Υπουργείου Παιδείας και πιστοποίησης των γνώσεων που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος, εφ’ όσον επιτύχουν σε αυτές.
Με στόχο τη βελτίωση των προοπτικών απασχόλησης των καταρτιζομένων και τη διευκόλυνση της κοινωνικο-οικονομικής ένταξής τους θα υλοποιηθούν Προγράμματα Προκατάρτισης – Κατάρτισης με υποχρεωτική εγγυημένη απασχόληση προϋπολογισμού 85.000.000€, από τα οποία θα ωφεληθούν 8.200 άνεργα άτομα ευπαθών κοινωνικά ομάδων. Επίσης, θα υλοποιηθούν Τοπικές δράσεις προστασίας και κοινωνικής ένταξης ευάλωτων ευπαθών ομάδων μέσω συμπράξεων με την ουσιαστική συμμετοχή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των τοπικών κοινωνικών εταίρων, των ΜΚΟ, προϋπολογισμού 30.000.000€. Η προκήρυξη της δράσης προβλέπεται το τελευταίο τρίμηνο του 2010.

Τέλος, συνεχίζεται η λειτουργία των 50 Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων προϋπολογισμού 12.000.000€ με την υλοποίηση ενεργειών στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας, στη βάση της εξατομικευμένης προσέγγισης. Με τη λειτουργία των ΚΗΦΗ αντιμετωπίζεται το φαινόμενο του κοινωνικού εξοστρακισμού των ηλικιωμένων, επιτυγχάνεται η ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας και ενισχύεται σημαντικά η απασχολησιμότητα των εμμέσως ωφελουμένων ατόμων.